Voordelen van een implantaat

Als u overweegt om een implantaat te laten plaatsen, dan heeft u ongetwijfeld al veel gehoord over de voordelen ervan. Een implantaat is immers een uitstekende oplossing voor het vervangen van één of meerdere tanden of kiezen. Het biedt een duurzame en comfortabele oplossing waarmee u weer volop kunt genieten van uw favoriete voeding. Echter, er is één aandoening waarover u ook moet weten: peri-implantitis. In deze blog gaan we in op wat peri-implantitis precies is, hoe u het kunt herkennen en belangrijker nog, hoe u het kunt voorkomen.

Wat is peri-implantitis?

Peri-implantitis is een ontsteking van het weefsel rondom het implantaat. Dit weefsel wordt ook wel het peri-implantaire weefsel genoemd en omvat zowel het tandvlees als kaakbot waarin het implantaat is ingebed. Net zoals bij tandvleesontsteking (parodontitis) bij de natuurlijke tanden en kiezen, wordt het peri-implantaire weefsel bij peri-implantitis aangetast door bacteriën. Deze bacteriën veroorzaken ontstekingen, wat kan leiden tot het terugtrekken van het tandvlees, het verlies van kaakbot rondom het implantaat en uiteindelijk het verlies van het implantaat zelf.

Hoe herkent u peri-implantitis?

Peri-implantitis kan zich op verschillende manieren uiten. De meest voorkomende symptomen zijn:

• Gezwollen en bloedend tandvlees rondom het implantaat;
  • Een vieze geur uit de mond;
  • Gevoeligheid en/of pijn rondom het implantaat;
  • Loszittend implantaat.

Als u deze symptomen ervaart, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met uw implantoloog. De kans is groot dat de ontsteking al ver gevorderd is en behandeling is dan noodzakelijk.

Hoe voorkomt u peri-implantitis?

Het goede nieuws is dat peri-implantitis in veel gevallen voorkomen kan worden. Een goede mondhygiëne is hierbij essentieel. Dit betekent niet alleen dat u uw tanden/implantaat twee keer per dag moet poetsen, maar ook dat u de ruimtes rondom het implantaat goed moet reinigen. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van ragers of flosdraad. Daarnaast is het van belang om regelmatig op controle te gaan bij uw implantoloog of mondhygieniste, zodat deze de gezondheid van uw implantaat en het omliggende weefsel kan controleren. De noodzakelijke jaarlijkse nazorg kan gegeven worden om de conditie van het implantaat op peil te houden.

Ook uw levensstijl kan invloed hebben op de gezondheid van uw implantaten. Roken is een grote risicofactor voor peri-implantitis. Nicotine en teer in sigarettenrook zorgen voor een verminderde bloedtoevoer naar het tandvlees en omliggende weefsel, waardoor het vatbaarder wordt voor ontstekingen. Daarnaast kan roken ervoor zorgen dat het genezingsproces na het plaatsen van een implantaat langer duurt en dat een behandeling van peri-implantitis minder kans van slagen heeft. Daarom raden we u af om te roken.

Kortom, het nastreven van een perfecte mondhygiëne rondom uw implantaat is van essentieel belang om een ontsteking rondom het implantaat en implantaatverlies te voorkomen. Een implantaat heeft nets als uw gebit regulier onderhoud nodig. Op deze manier kunt u jaren plezier hebben van uw implantaat.

Neem contact op

Wilt u weten hoe de Expertise Kliniek voor Implantologie Helmond u kan helpen in geval van peri-implantitis? Maak een afspraak door aan uw tandarts om een verwijzing te vragen of neem rechtstreeks contact met ons op (als u geen tandarts heeft) via de contactgegevens op onze website. Wij staan klaar om u te helpen!

Neem contact op

Over implantologie

• Vergoeding van implantaten en klikgebit

26 april 2024 30 november -0001

• Optimale nazorg voor uw klikgebit

19 januari 2024 30 november -0001

• Kosten van klikgebit op implantaten

10 november 2023 30 november -0001

• Klikgebit in de bovenkaak: een verstandige optie?

13 september 2023 30 november -0001